5city Wiki
Advertisement

STRONA NIEKOMPLETNA, W ROZBUDOWIE

Cicada 5 - tajemnicza organizacja działająca w Los Santos, której metody działań i sposoby komunikacji inspirowane były Cicadą 3301[1]. Zagadki Cicady można zaliczyć do ARG[2], a ich treść skierowana jest zarówno do graczy 5city jak i publiczności.

Ogólny Opis

Cicada 5 jest tajną organizacja o niesprecyzowanych celach której członkowie pozostają nieznani. Do tej pory jedynym znanym celem organizacji był Erwin Knuckles, a moment jej ujawnienia miał miejsce 5 kwietnia 2022. Cicada 5 zwykle nawiązuje kontakt przez SMSy korzystając z numeru 556559, w treści wysyłając zagadkowe sentencje lub obrazki mające nakierować gracza na konkretne działania lub do konkretnych miejsc w Los Santos.

Wydarzenia

05.04.2022 - QR i Cicada5.pl

Tego dnia Erwin Knuckles otrzymał obrazek załączony w wiadomości SMS nadesłanej z numeru 556559. Widniało na nim logo organizacji (rozbity na przemieszczone kanały RGB obrazek cykady) oraz kod QR prowadzący do strony cicada5.pl.

C5-QR1.jpg

Na stronie znajdowało się logo organizacji, klikalny napis "Manifesto", pole tekstowe oraz przycisk "Enter".

C5-www1.jpg

Kliknięcie w napis "Manifesto" prowadziło do pliku PDF który miał być zagadką prowadzącą do hasła potrzebnego na stronie głównej. Zawartość pliku można podzielić na nagłówek, treść główną i stopkę.

  • C5-www header.jpg
    Nagłówek - Zawierał logo organizacji oraz fragment treści francuskiego utworu Danser Encore, lecz w nieco zmienionej wersji. W każdej z linii znajdowała się jedna dodatkowa litera której nie było w oryginalnym tekście. Kolejno litery te tworzyły wyraz "your". Pogrubienie wskazuje które to litery:

    Ney soyons pas impressionnables
    Par tous ces genso déraisonnables
    Vendeurs de peur enu abondance
    Angoissants, jusqu'àr l'indécence
  • C5-www puzzle.jpg
    Treść główna - obrazek rozrzuconych klocków przypominających te z gry Tetris, zawierających litery w każdym z kwadratów składowych. Wszystkie litery były zorientowane w ten sam sposób w obrębie klocka, ale niektóre klocki były obrócone. Zestaw składał się z 7 klocków w kształcie litery "L", jednego odbitego klocka w kształcie litery "L" i jednego kwadratu 2x2. Pomiędzy wszystkimi klockami znajdowało się 30 liter na czarnym tle i 16 liter na białym tle.

    Sumaryczne 36 liter sugerowało, że aby rozwiązać zagadkę gracz musi ułożyć z dostępnych klocków kwadrat 6x6. Przy dowolnej orientacji kolcków liczba rozwiązań byłaby zbyt duża, co z kolei sugerowało rozpoczęcie rozwiązywania do sprowadzenia klocków do wspólnej orientacji. Takie założenia pozwalały ograniczyć liczbę możliwych rozwiązań do 8, a w jednym z nich czytając białe litery rzędami od lewej do prawej dało się odczytać hasło "FREEDOMISSLAVERY", nawiązujące do powieści "1984" George'a Orwella. Hasło te łączy się również z literami z nagłówka, dając graczowi finalne hasło - "YOUR FREEDOM IS SLAVERY".

    C5-www puzzle done.jpg

    Warto zwrócić też uwagę na czarne kropki znajdujące się na blokach. Prawdopodobnie służą one czemuś istotnemu, natomiast społeczność do teraz nie odgadła ich znaczenia lub zastosowania.
  • C5-www stopka.jpg
    Stopka - cytat z książki "Krew Elfów" Andrzeja Sapkowskiego. Prawdopodobnie służy jedynie jako wskazówka do zagadki z treści głównej.

Zanim jeszcze udało się rozwiązać znane części zagadki, publiczność wykorzystała słabe zabezpieczenia strony i wydobyła z pliku JavaScript link do którego powinno prowadzić wpisanie właściwego hasła na stronie głównej. Prowadził on do podstrony z załączonym filmem na YouTubowym kanale Cicada5. W filmie występuje zamaskowana postać wypowiadająca następujące słowa:

Witaj Erwinie. Udało Ci się ukończyć naszą zagadkę. To pierwszy raz kiedy zwracamy się do kogoś bezpośrednio. Zapewne nie wiesz kim jesteśmy, jednak zanim się przedstawimy chcemy poznać bliżej Ciebie - to, jakim jesteś człowiekiem, ile potencjału drzemie w Tobie, skąd bierze się Twoja siła. W kolejnych dniach zapewnimy Ci dostateczny sprawdzian oraz możliwe, że uchylimy rąbka tajemnicy o nas samych. Obserwuj rzeczywistość i wyczekuj kolejnych znaków. Do zobaczenia wkrótce.

Tytuł filmu to "01001001 01101110 01110100 01110010 01101111 #5city", co tłumacząc z binarnego na tekstowy oznacza "INTRO". W treści filmu widzimy "Rnjwe bdxtpt, xnjlfo ojxehej bdejo. Ybto utyjshofq ojxy Ybtof sfobnjpxef gwtsnf." - treść da się odczytać korzystając z szyfru rotacyjnego dla znaków a-z z przesunięciem 21 uzyskując hasło "Mierz wysoko, siegaj jeszcze wyzej. Twoj potencjal jest Twoja najwieksza bronia."

05.04.2022 - Drugi kod QR

Tego samego dnia Erwin otrzymał kolejną wiadomość SMS z załączonym kodem QR.

C5-QR2.jpg

Kod prowadził do kolejnego filmu w którym ta sama postać którą wystepowała ostatnio wypowiada słowa:

Witaj ponownie. Twój autorytet wśród ludzi budzi respekt, ale czy Ty sam jesteś w stanie go wzbudzić? Dzisiaj pozwolimy Ci napawać się hedonistycznymi rozrywkami tego miasta. Następny sprawdzian nie będzie już spoczywać w rękach posłusznego Tobie tłumu. Do zobaczenia wkrótce.

Tytuł filmu ponownie dało się odczytać tłumacząc z binarnego na tekstowy, a hasło tym razem brzmiało "HEDONISTA". Opis filmu tym razem był pusty.

09.04.2022 - Poszukiwania w Los Santos

Zagadka rozpoczyna się w momencie otrzymania przez Erwina wiadomości o treści:

Kaffekluben
Czas tyka.
Zbliża się śmierć.

Aby rozwiązać tę zagadkę należało zwrócić uwagę, że Kaffekluben, niewielka wyspa leżąca u wybrzeży Grenlandii, jest uważana za najdalej wysunięty na północ kawałek lądu. Zadaniem graczy było zatem udanie się na najdalej wysunięty na północ fragment wyspy Los Santos.

Przeszukując skaliste wybrzeże północnej części wyspy gracze odkryli lezącą na ziemi informację z oznaczeniem:

Wyryte koordynaty: 34.00769602964869, -118.49974198773045
Wyryte słowo: commentarios

C5-komentarz.jpg

Tego typy koordynatów nie da się odszukać na mapie Los Santos, więc należało zastosować je na mapie realnego świata. Znajduje się pod nimi restauracja "Maria Sol" w Los Angeles, na molo które zostało odwzorowane w Los Santos. Niebieska część informacji oznacza po łacinie "komentarze", co było wskazówką aby zajrzeć do sekcji komentarzy odszukanej restauracji. Między faktycznymi opiniami konsumentów dało się odszukać recenzję użytkownika "Cicada Five" o treści "Everybody else needs mirrors to remind themselves who they are. You're no different". Jest to cytat z książki "Memento Mori" autorstwa Jonathana Nolana. Sam tytuł oznaczający "pamiętaj o śmierci" będzie od tej pory hasłem często wykorzystywanym przez Cicadę. W kontekście zagadki była to podpowiedź aby udać się do miejsca w którym spoczywają zmarli, a konkretnie do krypty przy zakonie.

Na miejscu gracze odkryli leżącą na podłodze kartkę z napisem "Usiądź na ławce w parku i pomyśl, gdzie jest ta osoba, która miała głowę pełną marzeń. W środku siebie dojrzysz prawdę". Była to kolejna wskazówka, tym razem sugerująca aby udać się do parku. Mało precyzyjny opis skutkował długimi poszukiwaniami, ale w końcu udało się odnaleźć kolejną wiadomość oraz złoty łańcuszek z zawieszką w kształcie serca. Kartka z notesu zawierała zapis "m2izl3kd3kk7t2neulnoofyp2fyho4cktltod5xi2rrlnkhiuqqsdgid", a na zawieszce wygrawerowane było słowo "ONION".

Treść zawieszki sugerowała użycie TORa (The Onion Router), czyli przeglądarki deepwebu. Pod adresem z karki można było znaleźć imitację komunikatora IRC z następującym zapisem rozmowy: C5-onion.jpg Treść dyskusji jasno sugerowała, że kolejnym krokiem powinno być zrobienie skoku na Human Labs. W trakcie przygotowań do akcji Erwin dostał kolejnego SMSa o treści "Widzimy, że chyba już wiesz gdzie szukać dalej. Dowiedzcie się jak najwięcej, czekamy na informacje. W trakcie skoku gracze odnaleźli wyposażenie laboratoryjne oznaczone następującą etykietą:

Na beczkach widać napis
SCP - unknown - L1

Poza nimi, na miejscu znajdowało się 4 naukowców którzy poinformowali napastników, że etykieta oznacza bardzo groźną substancję która miała być przebadana przez fundację SCP. Zanim się to jednak stało, 2 beczki zaginęły. Po przeszukaniu jednego z naukowców odnaleziono protokół.

C5-porotokol.jpg

Po zakończeniu misji Erwin napisał do Cicady SMSa informując o wykonaniu zadania.

10.04.2022 - Trzeci film

Dzień po napadzie na Human Labs, Cicada 5 opublikowała kolejne nagranie. Tym razem nie poinformowali graczy wiadomością SMS, a nowy film odkryła publiczność. Ta sama zamaskowana postać mówi w nim:

Witaj Erwinie. Ty i Twoi ludzie wykonaliście wczoraj dobrą robotę. Znalezione materiały dostarcz w miejsce, gdzie widziałeś mnie po raz pierwszy. Potrzebujemy czasu aby je przeanalizować. Zbierzcie siły i wyczekujcie informacji od kogoś z naszej grupy. A, i byłbym zapomniał. Coś tu ukryliśmy.

Po raz kolejny tytuł filmu da się przetłumaczyć z binarnego na tekstowy otrzymując hasło "Kontynuacja". Opis filmu również zawiera kod binarny oznaczający "dźwięk" - to wskazówka do ukrytej wiadomości o której wspomniała postać w filmie. Inny niż do tej pory i znacznie dłuższy dźwięk na początku filmu zdradził, że rozwiązania należy szukać właśnie w nim. Zapisując ścieżkę audio z nagrania i wyświetlając ją jako spektogram skali logarytmicznej z zakresu 300-3000Hz można było zobaczyć ukrytą wiadomość:

C5-spektogram.jpg

Widoczna treść "VERITAS" po łacinie oznacza "PRAWDA".

11.04.2022 - Tweet

Tego dnia Cicada 5 po raz pierwszy zwróciła się bezpośrednio do publiczności następującym postem:

JAL61 13:05
SWA468 13:30
AMX647 13:20
DAL822 15:22
JBU942 16:32
QXE2305
19:30
N345LC 13:30
LOT2PA 16:45

Pozycje te oznaczają kody lotów wraz z godziną odlotów. Wszystkie z nich miały wylot z lotniska Los Angeles (LAX) do następujących destynacji:

Tokyo (NRT)
Oakland (OAK)
Mexico City (MEX)
Orlando (MCO)
Reno (RNO)
Redmond (RDM)
Ontario (ONT)
Warsaw (WAW)

Odczytując pierwsze litery destynacji tych lotów uzyskujemy hasło "TOMORROW" zwiastujące, że powinniśmy spodziewać się czegoś w dniu kolejnym.

12.04.2022 - SMS od kuriera

Tego dnia Erwin ponownie otrzymał wiadomość SMS, ale nie z dotychczasowego numeru Cicady, a z numeru 779758:

C5 ma coś do przekazania. Spotkajmy się 1649873700 w miejscu z GPS.
GPS: 109.19707489014, -1721.4375

"1649873700" to Unixowy znacznik czasowy wskazujący na 13.04.2022, 20:15. Niestety do spotkania nie doszło.

14.04.2022 - Pocztówka

Zagadka rozpoczyna się SMSem od Cicady z załączonym zdjęciem plaży.

C5-plaza.png

Przeszukując plaże podobne do tej ze zdjęcia, gracze odnajdują w końcu leżący na ziemi telefon z oznaczeniem:

Na telefonie widoczna informacja:
Ostatnia playlista: 2jy6gqpOzCUx9GEIANQqs9

Jest to zakończenie linku do playlisty na Spotify:
C5-spotify.png

Odczytując pierwsze litery utworów w kolejności otrzymujemy hasło "HOLLYWOOD", co jest sugestią aby udać się do wielkich liter "VINEWOOD" w Los Santos. Na miejscu graczom udaje się odnaleźć kartkę z wiadomością, obok graffiti "C5". Treść notatki to "Bydjcvyrzfbif rybxum nc bif sfkn sfkzuzf byply". Po zastosowaniu zakluczowanego szyfru rotacyjnego przy użyciu hasła "yourfreedomisslavery" z poprzedniej zagadki otrzymujemy wiadomość "Nagromadzenie danych to nie jest jeszcze nauka".

Ten cytat z Galileusza mógł być sugestią aby udać się do obserwatorium, ale graczom nie starczyło już na to czasu tego dnia. W kolejnych dniach zagadka nie była już jednak kontynuowana przez prywatną niedyspozycję autora wątku Cicady. Mimo deklaracji wznowienia wątku, cisza trwa do dziś.

26.05.2022 - Tweet

Po ponad miesiącu braku aktywności Cicada przełamała ciszę i opublikowała kolejny tweet, tym razem z zagadkową grafiką.

C5-tweet.png

Aby rozwiązać zagadkę należy odczytać znaki z obrazka jakby były zapisem kodu Morse'a, czyli "_ _ / . / _ _ / . / _ . / _ / _ _ _". Po odszyfrowaniu otrzymujemy hasło "MEMENTO", czyli ponowne nawiązanie do "Memento Mori".

Można podejrzewać, że wiadomość ta nie jest zapowiedzią lub rozwinięciem wątku Cicady 5, a raczej komentarzem autora do wydarzeń w których członkowie Zakshotu stają przed groźbą śmierci części lub całej drużyny.

Przypisy

Advertisement